Er gaat wat veranderen in het melden van kamerverhuuroverlast: vanaf nu kan dat via de meld- en herstelapp. We informeren u daar graag over. Hieronder leest u er meer over.

 

Vanaf nu kunt u kamerverhuuroverlast doorgeven via de meld- en herstelapp

Daarmee kunt u eventuele overlast gemakkelijker en op één plek aan de gemeente doorgeven. Eerder kon u dit doen via de website van de ODRN, de Omgevingsdienst Regio Nijmegen. We nemen tot 1 juli 2021 de tijd om over te stappen naar de meld- en herstelapp. Als de overstap goed is gelukt, komt de mogelijkheid via de ODRN te vervallen. Het college heeft hierover een brief aan de raad geschreven. Deze brief is morgenmiddag te lezen op de website van de gemeente Nijmegen via: https://www.nijmegen.nl/over-de-gemeente/burgemeester-en-wethouders/besluitenlijsten-en-besluiten-college/

 

Heeft u overlast van een pand waarin kamers verhuurd worden?

Probeer eerst in gesprek te gaan met de bewoners of de eigenaar. Dit is meestal de snelste manier om het samen op te lossen. Komen jullie er niet uit? Dan kunt u de overlast aan ons doorgeven via de meld- en herstelapp. Dat werkt als volgt:

  1. Open de app op uw smartphone. Indien u de app nog niet heeft, download deze dan in Google Play of de Appstore.
  2. Maak, als u dat nog niet heeft, een account aan. Het is ook mogelijk om te kiezen voor anoniem melden.
  3. De meld- en herstelapp vraagt u om een foto toe te voegen. Dit kan ons helpen om een beeld te krijgen van de situatie. Als u dat niet wilt, kunt u de stap overslaan.
  4. Kies uit de lijst met categorieën voor ‘overlast’.
  5. Vul bij het veld ‘Opmerking’ duidelijk in waar u overlast van ervaart, bijvoorbeeld geluidsoverlast. Geef aan dat het om een kamerverhuurpand gaat. Vul ook de exacte locatie in van het pand waar de overlast vandaan komt.
  6. Vervolgens kunt u de melding versturen.

Als het melden niet lukt via de meld- en herstelapp, dan kunt u naar ons bellen via 14024 tijdens kantoortijden. Heeft u acute overlast waar direct een oplossing voor moet komen? Bel dan met de politie via 0900-8844.

 

U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie van ons

Deze krijgt u per e-mail. Tenzij u uw melding anoniem heeft gemeld, dan kunnen we u natuurlijk geen terugkoppeling geven. We geven u aan wat we met de melding gedaan hebben en of er actie is ondernomen. Hebben we geen actie ondernomen? Dan leggen we uit waarom. Soms hebben we extra informatie van u nodig. Dan kan het zijn dat een toezichthouder u belt. Ook zou het kunnen dat we de melding doorgeven aan een andere organisatie (ODRN of de politie bijvoorbeeld). Dan krijgt u vanuit die organisatie een reactie en wij informeren u over het doorsturen van uw melding.

 

We houden een overzicht bij van de meldingen

We gebruiken de meldingen bij de aanpak van de meest overlastgevende kamerverhuurpanden. Op basis van de meldingen brengen we de panden die veel overlast veroorzaken in kaart. Vervolgens kunnen we u advies geven, en zorgen voor goed contact tussen bijvoorbeeld de wijkagent, toezichthouder, bewoners en eigenaar van de panden.